Zajezdnia przy ul. Konstantynowskiej 115 mieści się w zachodniej części miasta, w pobliżu granicy z Konstantynowem Łódzkim. Najmniejsza łódzka remiza ma szansę stać się w przyszłości pełnoprawnym Muzeum Komunikacji Miejskiej, choćby z uwagi na to, że większość zabudowy jest tu zachowana w stanie oryginalnym z 1910 r. Dzięki zaangażowaniu członków Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi oraz osób i organizacji wspierających działanie stowarzyszenia udostępniana zwiedzającym jest wystawa kilkudziesięciu zabytkowych pojazdów – tramwajów, autobusów i pojazdów pomocniczych. Dla turystów dostępne są również wystawy stałe i czasowe, ukazujące historię komunikacji miejskiej chociażby poprzez tablice przystankowe czy oznaczenia pojazdów. Odtworzone zostało również wnętrze zabytkowej kuźni. Podczas Dni Otwartych funkcjonuje sklepik z pamiątkami a niekiedy również strefa gastronomiczna.
Zajezdnia na Brusie powstała na potrzeby obsługi linii tramwajowej z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego, otwartej uroczyście 17.12.1910 r. W 1929 r. linię tą wydłużono do Kazimierza, a po budowie mostu nad Nerem trasę wydłużono do Lutomierska. W 1954 r. Brus rozpoczął obsługę linii miejskich. W miarę rozwoju Łodzi oraz w związku z planami budowy nowej dużej zajezdni przy ul. Telefonicznej już pod koniec lat 70. XX wieku planowano zakończenie eksploatacji „czwartej zajezdni”. W 1978 r. narodził się pomysł by stworzyć w tym miejscu Muzeum Komunikacji Miejskiej i wcielić teren zajezdni do planowanego Parku Kultury i Wypoczynku na Zdrowiu. Finalnie udało się zgromadzić trzy autobusy (Stara N52 oraz Ikarusy 556 i 620) oraz dwa tramwaje (doczepa LRL i „świeżo” odbudowany Lilpop III). Niestety w pierwszej połowie lat 80. XX w. koncepcję muzeum zarzucono a zabytkowy tabor w większości skasowano. Odwlekająca się budowa zajezdni przy ul. Telefonicznej wydłużyła agonię Brusa o kolejną dekadę. W 1994 r. powstała spółka Tramwaje Podmiejskie, która na 18 lat przejęła obsługę zajezdni i linii konstantynowsko-lutomierskiej. 31.03.2012 r. był ostatnim dniem eksploatacji liniowej zajezdni Brus.
Pod koniec 2011 r., w związku z wypowiedzeniem przez władze Łodzi umowy na obsługę linii podmiejskich przez spółki międzygminne, Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi wystosował na ręce Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej list intencyjny w sprawie utworzenia w obiekcie przy ul. Konstantynowskiej 115 Muzeum Komunikacji Miejskiej. List ten został poparty przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP oraz senatora Ryszarda Bonisławskiego. Powstała wówczas grupa inicjatywna ds. utworzenia muzeum, w skład której oprócz SITK weszli również MPK-Łódź oraz Towarzystwo Opieki nad Zabytkami. Przedstawiciele Klubu uczestniczyli w szeregu spotkań mających określić dalszą przyszłość obiektu. Pod koniec 2012 r. prezydent H. Zdanowska publicznie ogłosiła chęć utworzenia placówki. W czasie opracowywania wizji przyszłości placówki przez miasto członkowie KMST skupili się na gromadzeniu na Brusie jak największej ilości zabytkowego taboru, który mógłby być prezentowany zwiedzającym. W tym celu zaplanowano transport pojazdów znajdujących się w likwidowanej zajezdni Helenówek, gdzie nie miały żadnej opieki. W dniach 27-28 lipca 2013 r., w związku z 590. Urodzinami Łodzi, zajezdnia przy ul. Konstantynowskiej 115 po raz pierwszy została udostępniona licznie przybyłym zwiedzającym w ramach tzw. Dni Otwartych.
Wagon Herbrand VNB-125 z 1898 r. (oczekujący na odbudowę)
Przejazdy zabytkowymi pojazdami po zajezdni
Symulator tramwaju
Wystawa taboru tramwajowego
Wystawa taboru autobusowego
Kasowniki biletów dawniej i dziś
Sygnalizacja świetlna na łódzkiej sieci tramwajowej w latach 60., 70. i 80.
Tramwajowe mierniki elektryczne
Elektroniczny indeks łódzkich linii tramwajowych
Oznakowanie pojazdów łódzkiej komunikacji
Bezpośrednio tramwajem linii 43 (przystanek Konstantynowska-Zajezdnia Muzealna Brus)
Podczas wybranych Dni Otwartych w miarę możliwości uruchamiana jest dodatkowa specjalna linia tramwajowa lub autobusowa
Łódzkie Linie Turystyczne to wspólna inicjatywa Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi, Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi oraz Grupy Czerwony Ikarus. Trzy zabytkowe tramwaje i cztery zabytkowe autobusy kursują po najciekawszych turystycznie miejscach Łodzi w każdą sobotę, niedzielę i święta od końca maja do końca sierpnia oraz w tzw. „długie weekendy”. Kultowy „ogórek” czy poczciwa „eNka” z konduktorami umożliwią podróżnym przeniesienie się do lat 70. XX w. Podczas przejazdu można nabyć pamiątki związane z komunikacją miejską (pocztówki, magnesy itp.) i tym samym wspomóc remont kolejnych jednostek taboru historycznego.
W czerwcu 2003 r. Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi zaproponował MPK-Łódź Sp. z o.o. uruchomienie wakacyjnej specjalnej linii turystycznej, a zarząd spółki pozytywnie zaopiniował ten projekt. Linii nadano numer 0. Do realizacji kursów wybrano skład wagonów 5N+5ND z lat 1960-1961. Głównym punktem trasy „zerówki” przez blisko dwie dekady był ogród zoologiczny. Początkowo linia 0 miała własną taryfę a od 2011 r. została włączona do miejskiego systemu taryfowego. W 2013 r. Tramwajowa Linia Turystyczna zadebiutowała jako jedna z brygad podmiejskiej linii tramwajowej 43, mijając po drodze m.in. Zajezdnię Muzealną Brus czy inne malownicze okolice. Skierowanie „eNki” na linię lutomierską spowodowało gwałtowny przyrost pasażerów, a w dni o lepszej pogodzie bywały sytuacje, że nie wszyscy chętni byli w stanie się pomieścić w obu starych tramwajach. Niestety, pogarszający się stan techniczny trasy do Lutomierska w konsekwencji spowodował zawieszenie kursowania tramwajów do tej malowniczej miejscowości. W latach 2019-2020 skład 5N+5ND kursował jako jedna z brygad miejskiej linii uzupełniającej T1. Podczas pandemii covid-19 Łódź była jednym z nielicznych miast, w których w ogóle funkcjonowały linie turystyczne.
W 2021 udało się znacznie rozszerzyć formułę linii turystycznych – po raz pierwszy na miasto wyruszyła autobusowa linia turystyczna 100. Dzięki osobistemu zaangażowaniu kolegi Damiana Misiaka na brygadach autobusowych była duża rotacja taboru, w tym wypożyczonego z innych miast. Ogromnym sukcesem jest długoterminowe wypożyczenie Jelcza 272 Mex, który cieszy się największą popularnością. W 2024 r. członkowie KMST nawiązali kontakt z Łódzką Organizacją Turystyczną w sprawie wspólnej promocji Łódzkich Linii Turystycznych. To przedsięwzięcie okazało się „strzałem w dziesiątkę” – odtąd zabytkowe autobusy wjechały na stałe na reprezentacyjną część ulicy Piotrkowskiej, uruchomiono również drugą autobusową linię turystyczną – 101. Hitem okazał się również sprowadzony do Łodzi dawny berliński piętrus MAN ND313 Lion`s City DD. Wybrane kursy linii turystycznych uzupełnia przewodnik, który opowiada o najciekawszych miejscach na trasie.
Skład 5N+5ND z lat 1960-1961.
Jelcz 272 Mex z 1977 r.
Sanok z 1928 r.
Linie turystyczne 0, 100 i 101 zatrzymują się na wszystkich przystankach na trasie przejazdu. Obowiązuje taryfa miejska.
Linia 0
TELEFONICZNA ZAJEZDNIA – działki, Pomorska, pl. Wolności, Legionów, Zachodnia, Kościuszki – KOŚCIUSZKI/MICKIEWICZA
PIOTRKOWSKA CENTRUM – Kościuszki, Zachodnia, Legionów, pl. Wolności, Pomorska, działki – TELEFONICZNA ZAJEZDNIA
Linia 100
ŁÓDZKA INFORMACJA TURYSTYCZNA – Piotrkowska, Rewolucji 1905 r., Kilińskiego, Pomorska, pl. Wolności, Legionów, Zachodnia, Ogrodowa, Srebrzyńska, Kasprzaka, Legionów, Konstantynowska, Unii Lubelskiej, Bandurskiego, Krzemieniecka, Konstantynowska – ZOO Orientarium
ZOO ORIENTARIUM – Konstantynowska, Legionów, Zielona, Kasprzaka, Srebrzyńska, Ogrodowa, Nowomiejska, pl. Wolności, Pomorska, Kilińskiego, Jaracza, Piotrkowska – ŁÓDZKA INFORMACJA TURYSTYCZNA
Linia 101
ŁÓDZKA INFORMACJA TURYSTYCZNA – Piotrkowska, Rewolucji 1905 r., Kilińskiego, al. Rodziny Poznańskich, al. Rodziny Scheiblerów, Tuwima, pasaż Wajdy, pl. Szoslanda, Sass-Zdort, Kilińskiego, Tuwima, Struga, Wólczańska, al. Mickiewicza, Piotrkowska, Milionowa, Kilińskiego, Tymienieckiego, Przędzalniana, Fabryczna, Targowa – MUZEUM KINEMATOGRAFII
MUZEUM KINEMATOGRAFII – pl. Zwycięstwa, Piłsudskiego, Przędzalniana, Tuwima, pasaż Wajdy, pl. Szoslanda, Sass-Zdort, Kilińskiego, Narutowicza, Wschodnia, Jaracza, Piotrkowska – ŁÓDZKA INFORMACJA TURYSTYCZNA